'TOMBOLA by Nationale Loterij', wat is dat?
'TOMBOLA by Nationale Loterij' is een website die beheerd wordt door de Nationale Loterij en die ondersteuning biedt aan verenigingen en instellingen die een e-commerce tombola willen organiseren ten voordele van een goed doel. ‘TOMBOLA by Nationale Loterij' zorgt ervoor dat de goededoelentombola’s met unieke prijzen veilig online worden geplaatst.
'TOMBOLA by Nationale Loterij', hoe werkt het?
Het is heel eenvoudig (alles werd alleszins in het werk gesteld om het eenvoudig te maken!): Hoe?
Hoe lang staat een tombola online?
De deelnemingsperiode varieert van tombola tot tombola. Meestal varieert de duur van één week tot 20 weken. Die termijn wordt altijd gepreciseerd in het reglement van elke tombola. Opmerking: als alle tickets vóór het einde van de verkooptermijn verkocht zijn, dan wordt de deelnemingsperiode voortijdig beëindigd. De trekkingsdatum blijft daarentegen altijd onveranderd.
Hoeveel tickets zijn er beschikbaar per prijs?
In samenspraak met de verenigingen wordt vooraf vastgelegd hoeveel tickets er worden aangeboden per prijs. Dit hangt tevens af van het totale bedrag dat voor de tombola wordt vrijgemaakt. Het aantal vrijgemaakte tickets per prijs vind je terug in het reglement van de tombola in kwestie.
Hoeveel kost een ticket voor een deelname?
De waarde van een ticket varieert van prijs tot prijs. Hij wordt altijd duidelijk weergegeven op de prijsbeschrijvingspagina. De waarde van elk ticket wordt bovendien ook aangegeven in het specifiek reglement van elke tombola.
De prijs van een ticket kan € 5, € 10 en € 20 bedragen.
Hoe wordt de winnaar aangewezen?
De winnaar(s) wordt/worden aangewezen door een lottrekking die wordt uitgevoerd door de Nationale Loterij op de datum die in het reglement is bepaald, en dit onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder.
De trekking van de winnaar(s) gebeurt elektronisch, met behulp van een toevalsgenerator, dit is een computerprogramma dat officieel werd gecertificeerd om de winnaars uitsluitend door het toeval te laten bepalen.
De trekking gebeurt onder de verkochte tickets, wat ons toelaat het vooraf bepaald aantal winnaars te garanderen. De Nationale Loterij deelt vervolgens de naam van de winnaars of de winnaarslijst mee aan de vereniging die het initiatief tot de tombola genomen heeft.
Alle deelnemers hebben op hun persoonlijke pagina op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij' toegang tot het trekkingsresultaat. De vereniging die het initiatief tot de tombola genomen heeft, is ermee belast de winnaar(s) persoonlijk te verwittigen.
Wanneer vindt de lottrekking van de tombolawinnaar(s) plaats?
De datum van de lottrekking is te vinden in het reglement van elke prijs dat zich op de detailpagina van elke prijs bevindt.
Waar vind ik het reglement voor een tombola?
Voor elke tombola/prijs die door een vereniging wordt aangeboden, kun je het reglement vinden via een link op de detailpagina van de te winnen prijs.
Tot wie kan ik me richten als ik een vraag heb?
De meeste antwoorden zijn te vinden in de sectie 'Veelgestelde vragen'.
Als het antwoord op jouw vraag daar niet tussen staat, vind je alle nuttige info om ons te contacteren op de pagina 'Contacteer ons'. We zullen je zo snel mogelijk antwoorden.
Wat doen de verenigingen met het ingezamelde geld?
De verenigingen voeren projecten uit die binnen het kader van hun missie passen. Alle informatie over deze missies is te vinden op de respectieve websites van de deelnemende verenigingen en op hun sociale media.
Waarom zou ik deelnemen aan de goededoelentombola's op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij'?
Om twee vliegen in één klap te slaan: door deel te nemen aan een tombola, zorg je er mee voor dat een vereniging/goed doel broodnodige steun krijgt. Bovendien maak je zelf kans op een unieke prijs.
Wie kan er deelnemen aan de goededoelentombola's op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij'?
Iedereen van 18 jaar of ouder met een Nationale Loterij account (inclusief het Rijksregisternummer).
Hoe kan ik deelnemen aan een goededoelentombola?
Je kan enkel deelnemen op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij' indien je beschikt over een Nationale Loterij account inclusief het Rijksregisternummer.
• Als je al beschikt over een account bij de Nationale Loterij, dan volstaat het in te loggen op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij' met de inloggegevens van je Nationale Loterij account en deel te nemen door één of meerdere tickets te kopen van de gekozen prijs. Let wel: je rijksregisternummer is vereist. Het is dus mogelijk dat er je gevraagd wordt om je profiel aan te vullen als dat gegeven niet gevraagd werd toen je je oorspronkelijk registreerde op de website van de Nationale Loterij.
• Als je nog geen account hebt bij de Nationale Loterij, moet je er een aanmaken door eerst rechts bovenaan te klikken op de link 'Inloggen' en vervolgens op 'Schrijf je hier in' (onderaan de pagina). Zodra je je hebt geregistreerd, wordt je account geactiveerd en kun je aan tombola’s deelnemen door één of meerdere tickets te kopen voor de prijs van je keuze.
De betaling van je aankoop zal in geen geval gebeuren via je online speelrekening van de Nationale Loterij, maar wel via Bancontact.
Waarom moet ik mijn Rijksregisternummer opgeven om deel te nemen aan tombola's?
Het is op basis van je Rijksregisternummer dat de Nationale Loterij kan nagaan of je voldoet aan de voorwaarden om deel te nemen aan onze tombola's, namelijk: minstens 18 jaar oud zijn en in België wonen. Hierdoor kunnen we een veilige en verantwoorde deelname garanderen.
Het Rijksregisternummer kan op 2 manieren worden gecontroleerd: ofwel automatisch via itsme, ofwel je voert je Rijksregisternummer manueel in en het DG Digitale Transformatie van de FOD Beleid en Ondersteuning (BOSA) controleert de gegevens wanneer je je registreert op vraag van de Nationale Loterij. Zodra deze gegevens zijn bevestigd, ben je effectief ingeschreven en kun je deelnemen aan tombola's.
Hoe weet ik of het aanmaken van mijn login-account gelukt is?
Je ontvangt een e-mail om dit te bevestigen.
Hoe kan ik mijn gebruikerswachtwoord veranderen?
Je hebt twee mogelijkheden:
• Klik op 'Inloggen' in de bovenste navigatiebalk van de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij' en vervolgens op 'Wachtwoord vergeten?'. Klik op 'Naar de website van de Nationale Loterij' en je wordt dan doorgeleid naar de pagina waar je je wachtwoord kunt resetten op de website van de Nationale Loterij;
• Log in op de website nationale-loterij.be. In je Nationale Loterij account klik je eerst op 'Mijn profiel' en daarna op 'Wachtwoord wijzigen'. Volg daar de instructies om je wachtwoord te wijzigen.
Ondervind je moeilijkheden? Klik hier om in een video te ontdekken hoe je je wachtwoord in alle veiligheid kunt resetten en hoe je daarbij de vaakst voorkomende vergissingen kunt vermijden. Of contacteer ons zodat we je kunnen helpen.
Hoe kan ik mijn deelname aan een tombola betalen?
De online betaling van je aankoop(en) is enkel mogelijk via Bancontact.
Voor Nationale Loterij online spelers: betaling kan niet via je online speelrekening van de Nationale Loterij.
Hoe weet ik of mijn online betaling gelukt is?
Je ontvangt een pop-up bericht op je scherm om dit te bevestigen.
Hoe weet ik of mijn deelname aan een tombola geregistreerd is?
Je ontvangt een e-mail om dit te bevestigen. Je kunt dit ook controleren op je persoonlijke pagina door je in te loggen op de website en vervolgens rechts bovenaan te klikken op je voornaam.
Hoeveel tickets kan ik kopen ?
Je kan zoveel tickets kopen als je wilt, maar voor je eigen bescherming zijn er wel limieten vastgelegd op € 200 per tombola en op € 500 als totaalbedrag per week op de website ‘TOMBOLA by Nationale Loterij’ indien er op dat ogenblik meerdere tombola’s worden aangeboden. We appreciëren uiteraard dat je de goede doelen wilt steunen, maar spelen moet wel plezant blijven. We dragen verantwoord spel en de bescherming van onze spelers hoog in het vaandel en daarom houden we goed in de gaten dat deze limieten niet overschreden worden.
Kan ik proberen meerdere prijzen te winnen in dezelfde tombola?
Ja, absoluut, zolang je de vastgestelde limieten niet overschrijdt, d.w.z. € 200 per tombola en tot € 500 in totaal op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij' (als er op hetzelfde ogenblik meerdere tombola's worden aangeboden). Elke te winnen prijs maakt het voorwerp uit van een aparte trekking.
Wat zijn mijn winstkansen?
Aangezien het aantal tickets vooraf is vastgelegd, weet je exact hoe groot je winstkans is. Voor elke prijs kun je het aantal uitgegeven tickets vinden in het overeenkomstige reglement dat toegankelijk is via een link op de detailpagina van de prijs.
Voorbeeld: voor een trekking van € 1.000 met 100 tickets van € 10, heb je 1 kans op 100 om te winnen als je één ticket koopt.
Iedereen maakt kans om met slechts één ticket te winnen. En hoe meer je een vereniging steunt door meerdere tickets te kopen, hoe meer kansen je hebt.
Kan ik een belastingvrijstelling krijgen wanneer ik deelneem aan een goededoelentombola?
Jammer genoeg niet. In België geeft deelname aan een tombola geen recht op fiscale aftrek.
Waar vind ik een overzicht van mijn deelnames?
Je kunt al je deelnames (lopende en afgeronde tombola's) bekijken op je persoonlijke pagina door je in te loggen op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij' en vervolgens rechts bovenaan te klikken op je voornaam.
Waarom is het aantal beschikbare tickets beperkt?
Omwille van de transparantie en om de kans op winnen van de betrokken prijs zo goed mogelijk te kunnen inschatten, is het aantal beschikbare tickets beperkt en moet er binnen een bepaalde periode op ingetekend worden. Dit is een bij wet voorgeschreven verplichting. Dit onderscheid met een wedstrijd, waarbij iedereen binnen een bepaalde periode kan deelnemen en waarbij het aantal kansen niet vooraf vastgelegd en dus wisselvalliger is.
Wat betekent de status 'uitverkocht' van een prijs?
De status 'uitverkocht' betekent dat er helaas geen tickets meer beschikbaar zijn voor deze prijs. De wet op de tombola's bepaalt namelijk dat er maar een bepaald aantal tickets mag worden uitgegeven en dat dat aantal in verhouding moet staan tot de waarde van de te winnen prijs. Er mag immers geen onbeperkt aantal tickets worden uitgegeven omdat dit voor gevolg zou hebben dat een deelnemer (bijna) geen kans zou hebben om de prijs te winnen. Goed om weten: het aantal beschikbare tickets staat altijd vermeld op de detailpagina van elke prijs en ook in elk specifiek reglement. Wacht dus niet al te lang om deel te nemen als je belust bent op een welbepaalde prijs!
Wat kan ik doen als er zich een technisch probleem voordoet?
Aarzel niet ons te contacteren. Wij zullen zo snel al het mogelijke doen om het probleem op te lossen en ervoor te zorgen dat je ervaring op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij' zo comfortabel mogelijk verloopt.
Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen voor mijn registratie of deelname. Wat moet ik doen?
Geen paniek! Die e-mail zit heel waarschijnlijk in je spambox en we raden je dan ook aan om daar even een kijkje te nemen. Als de mail niet in je spambox zit, contacteer ons dan gerust zodat we je kunnen helpen.
Hoe word ik op de hoogte gebracht als ik gewonnen heb?
Elke winnaar wordt persoonlijk op de hoogte gebracht door de vereniging die het initiatief tot de tombola genomen heeft. Alle resultaten van alle trekkingen waaraan je hebt deelgenomen, zijn trouwens te vinden op je persoonlijke pagina op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij'.
Hoe ontvang ik mijn prijs?
De winnaar is zelf verantwoordelijk voor het zich kenbaar maken en het in ontvangst nemen van zijn prijs binnen een tijdspanne van een maand te rekenen vanaf de trekkingsdatum of binnen de termijn die is opgenomen in de beschrijving van de prijs. Maar geen paniek, gedurende je hele traject op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij' word je door ons begeleid.
Hoeveel bedragen de kosten om mijn prijs te verzenden?
Voor al wie in België woont zijn de verzendingskosten inbegrepen in je prijs.
Als er uitzonderlijk eens verzendingskosten zouden zijn voor de winnaar, dan wordt dat steeds heel duidelijk aangegeven in het reglement van elke prijs.
Worden mijn winsten (prijzen) belast?
De prijzen die gewonnen worden bij een tombola, zijn vrijgesteld van belastingen.
Hoe krijg ik toegang tot mijn persoonsgegevens om ze te wijzigen?
Je kunt je persoonsgegevens raadplegen en wijzigen door in te loggen op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij' d.m.v. je e-mailadres en je wachtwoord (die van je Nationale Loterij account). Klik na het inloggen op je voornaam (die je bovenaan rechts ziet staan) en vervolgens op 'Profiel' om naar je persoonlijke pagina te gaan. Je kan je gegevens aanpassen via de link 'Mijn profiel wijzigen', die je doorverwijst naar de website van de Nationale Loterij.
Waar vind ik het reglement voor een tombola?
Voor elke tombola/prijs die door een vereniging wordt aangeboden, kun je het reglement vinden via een link op de detailpagina van de te winnen prijs.
Waar kan ik het aantal beschikbare tickets voor elke prijs zien?
Het aantal beschikbare tickets zijn te vinden in het reglement op de detailpagina van de prijs.
Wie kan een tombola organiseren op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij'?
Elke publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersoon kan een voorstel van e-commerce tombola voorleggen aan de Nationale Loterij.
Waarom zou ik voor mijn tombola een beroep doen op 'TOMBOLA by Nationale Loterij'?
Voor een vereniging zijn er meerdere goede redenen om gebruik te maken van onze goededoelenwebsite 'TOMBOLA by Nationale Loterij':
1) Onze krachten verenigen om een positieve impact te hebben op de wereld door een goed doel te ondersteunen via een goededoelentombola;
2) Jouw tombola maximaal vereenvoudigen. Alles is voor jouw gemak gedigitaliseerd (het online zetten van de tombola, geautomatiseerd reglement, inschrijvingen, online betalingen, rechtstreekse overdracht van de gelden aan de vereniging, ...). Onze basisopdracht: jouw taak vereenvoudigen!
3) Het goede doel dat jij ondersteunt en het project dat jouw vereniging ten voordele van dat goede doel wil realiseren onder de aandacht brengen en mensen aanmoedigen om deel te nemen aan de tombola die je voorstelt;
4) Genieten van toegang tot een gebruiksvriendelijke/ geautomatiseerde/beveiligde website met een optimale gebruikerservaring;
5) Genieten van een nieuw digitaal medium om jouw vereniging in de kijker te zetten en een nieuwe groep deelnemers aan te trekken;
6) deelnemen aan een transparant project: er zijn geen verborgen kosten.
Welke termijn moet ik in acht nemen?
Wil je een goededoelentombola organiseren op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij'? Neem dan minstens een 10-tal weken voor de gewenste startdatum contact op met de Nationale Loterij. Deze verwerkingstijd is nodig om je voorstel te analyseren (op volledigheid en correctheid) en om de tombola samen met jou in te richten, zodat deze tijdig online kan worden gezet.
De Nationale Loterij streeft ernaar alle aanvragen voor een goededoelentombola die ze ontvangt in te willigen. Het is echter mogelijk dat we je voorstel moeten afwijzen of een andere periode voor je tombola moeten voorstellen wegens de reeds lopende aanvragen of de tijdelijke onbeschikbaarheid van het platform.
Ik zou graag een tombola voorstellen via de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij'. Hoe pak ik dat aan?
We raden je aan om eerst eens door onze Veelgestelde vragen te scrollen. Daar vind je de meeste antwoorden op vragen die je misschien hebt. Neem vervolgens contact met ons op [email protected] met je samenwerkingsvoorstel. Je voorstel wordt door ons professionele team geanalyseerd. Indien een samenwerking tot de mogelijkheden behoort, dan staan we je graag bij in het hele proces.
Kan ik reclame maken voor mijn tombola op het internet?
Natuurlijk kan dat! Als vereniging of instelling achter een solidariteitstombola op de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij', is het essentieel voor het succes van je tombola dat je reclame maakt op je eigen website en sociale netwerken.
Ik krijg een financiële steun of sponsoring en ik wil een e-commerce tombola organiseren. Kan dat?
Ja. Elke organisatie die actief is in België en aan de criteria beantwoordt, kan zowel financiële steun of sponsoring krijgen van de Nationale Loterij als een goededoelentombola organiseren via de website 'TOMBOLA by Nationale Loterij'.